Fleksibel og sikker på skinner eller på vei

SPKGSPO 143/25K-TML-946188 og SPKGSPO 143/25K-TMR-947479 Flenshjul av støpt nylon med integrert dødmannsbrems

Kunden SPKGSPO-TMR-TML-Kunde

… er en stor sveitsisk produsent av brannutrykningskjøretøy og motoriserte spraysystemer. I løpet av de over 30 årene selskapet har eksistert, har de levert over 900 kjøretøy. Siden grunnleggelsen har selskapet montert kjøretøy i velkjent sveitsisk kvalitet på anlegget i Recherswill.

Trennlinie

SPKGSPO-TMR-TML-Ergebnis

Utfordringen

Kunden har tidligere kjøpt og brukt ferdige understell for rullecontainere. På bakgrunn av at sluttkundene ønsket mer fleksibilitet og flere funksjoner, utviklet kjøretøyprodusenten sitt eget understell for den eksisterende utstyrsplattformen.

Ett viktig hensyn under planleggingen var at i Sveits er det nesten utelukkende militært brannpersonell i tjeneste. På grunn av mangelen på muligheter for praktisk erfaring, må utstyret være så enkelt som mulig, og likevel være svært robust. Et annet problem var de varierende forholdene på de ulike distribusjonsstedene. I redningsoperasjoner er det andre krav til understellet enn for brannslukningsutstyr – og forholdene i byen skiller seg fra de med landlige lokasjoner Understellet til rullecontainerne måtte dessuten tilpasses for bruk på skinner og for selvbremsing når de ikke er i bruk.

Trennlinie SPKGSPO-TMR-TML-Loesung_300px

Vår løsning

Basisunderstellet som er utviklet av oss, består av to svingbare hjul i L-ALTH-serien og to faste hjul med integrert dødmannsbrems fra B-GTH-serien. Hjulene er utstyrt med polyuretanbane Blickle Extrathane®.

Etter detaljerte diskusjoner med kunden designet Blickle-ingeniørene også de passende flenshjulene for å muliggjøre sikker bruk på togskinner: Flenshjulene i Blickle-hjulserien SPKGSPO av støpt høykvalitetsnylon er montert på tralleunderstellet, som om nødvendig kan utvides for å gjøre rullecontainerne egnet for kjøring på skinner. Takket være den forspente integrerte trommelbremsen med dødmannssystem på to av de fire flenshjulene, vil trallen bare bevege seg etter at bremsene er aktivt utløst av brannpersonalet. Når det ikke er i bruk, låses systemet ved hjelp av en integrert fjær, som sikrer bremseeffekten. Dette prinsippet fungerer både for de faste hjulene på basisunderstellet (når flenshjulene ikke er utvidet) og for det utvidede understellet med de selvbremsende flenshjulene. Bremsesystemets design med lukket bøyle beskytter også i stor grad bremseskoene mot korrosjon og skitt.

Dette sikrer at bremseeffekten forblir konsekvent, uavhengig av fuktighet og veiforurensning i området.

Trennlinie

Resultatet

Omfattende testing av prototyper beviste at Blickles design er mer enn kvalifisert. Kunden er svært fornøyd med det nye understellet, som vil vises sterkt i markedet. Fremtidige understell vil nå bli utstyrt utelukkende med Blickle-hjul – om nødvendig også med ekstra Blickle-flenshjul med dødmannsbrems for bruk på skinner.

 

Produktfordeler og teknisk informasjon for SPKGSPO 143/25K-TML-946188 (venstre) and SPKGSPO 143/25K-TMR-947479 (høyre)
• Flenshjul av bruddsikker støpt nylon (PA6G)
• Støpt nylonfelg har følgende fordeler ved sammenligning med stålfelg:
- Redusert vekt
- Korrosjonsbestandig
- Redusert kostnad