1500 tonn flyttet med presisjon

Hjul for tung belastning bidrar til å plassere broseksjonen på en sikker måte.

Kunden

Strabat SE, med hovedkontor i Wien, er en av Europas største entreprenører. Kjernemarkedet er Tyskland, Østerrike samt land i Øst- og Sørøst-Europa. Flere enn 75 000 ansatte genererer en årlig omsetning på ca. 16 milliarder euro. Selskapets kjernevirksomhet er nærings-, industri- og brobygging, infrastrukturprosjekter, bygging av idrettsanlegg og avløpsanlegg.


Utfordringen

I forbindelse med utvidelsen til 2x4 felter på motorveien ble Strabag møtt med utfordringen med å installere 53 m lange og 1200 tonn tunge broseksjoner stykke for stykke over flere dager. Under dette arbeidet måtte betongstrukturens posisjon holdes stabil, med feilmargin på null. Til nå hadde selskapet brukt PTFE-glideplater til lignende prosjekter. Disse gav imidlertid mange problemer. For det første kom det stadig luft inn mellom platene og stålbjelkene som skapte risiko for at broen skulle gynge. For det andre måtte prosessen stoppes når platene begynte å sette seg fast fordi sidene ble senket med ulik hastighet.


Vår løsning

Strabags eksperter tenkte ut et alternativ, som var å bruke hjul til å lede broen nedover langs stålbjelker. Selskapet kontaktet Wache, forhandleren som har representert Blickle i Hamburg- og Schleswig-Holstein-regionen i 35 år. Spesifikasjonene var klare: Lav byggehøyde og en banebredde på under 200 mm. Hvert hjul måtte ha en belastningskapasitet på seks tonn. Fjæringsvei på mellom 10 og 20 mm var spesifisert for å avbalansere bevegelse. Blickles utviklingsavdeling la frem en skreddersydd løsning som oppfylte alle kravene til Strabag. Hjulet består av høykvalitets 80 Shore D med svært lav rullemotstand og er slitesterkt. Blickle brukte fire polyuretanfjærer til å kompensere for bevegelse. Hydrauliske jekker ble brukt til å senke motorveiseksjonen gradvis mellom fire loddrette stålbjelker. Stålgafler ble plassert på undersiden av broen for å overføre noe av vekten av broen til de loddrette stålbjelkene. Blickle integrerte 16 spesialhjul i disse gaflene, åtte i bevegelsesretningen og åtte i tverretningen. Hjulene sørget for at broseksjonen var perfekt innrettet etter stålbjelkene.

Resultatet

Sammenlignet med de tidligere brukte PTFE- platene var Strabag i stand til å forbedre installasjonsprosessen betydelig. De spesielle Blickle-hjulene ruller langs stålbjelkene uten motstand Nå hører fastklemming av brodelen fortiden til. «Hjulene og fjæringssystemet gir en mye mer pålitelig senkeprosess. Vi løste problemet med defekter i bjelkenes overflatestruktur,» sa prosjektlederen hos Strabag. Blickles løsning utmerker seg også når det gjelder fleksibiltet. Strabag kan bruke spesielle justeringsmuttere på PU-fjærene til justeringer på en rask og enkel måte.


Teknisk informasjon om og fordeler med BSQ4FE-GSPO 152K

  • Hjul laget av bruddsikker, støpt nylon av høy kvalitet.
  • Belastningskapasitet på seks tonn per hjul.
  • Fjæringssystemet i hjulet gjorde senkeprosessen pålitelig.
  • Spesialiserte justeringsmuttere på PU-fjærene for minuttjusteringer.