7000 hjul til Rotterdam
Blickle utvikler en skreddersydd løsning for rulletrappene i Maastunnelen
Kunden
Den 1070 meter lange Maastunnelen går under elven «Nieuwe Maas» i Nederland Over 75 000 motorkjøretøy og 7000 sykler og mopeder bruker tunnelen hver dag. Tunnelen har også åtte rulletrapper for de flere hundre fotgjengerne som går gjennom tunnelen hver dag. Hver rulletrapp er 45 meter lang og går helt ned til 21 meter under bakkenivå med en stigning på 30 grader. Rulletrappene ble vurdert som en del av et omfattende renoveringsarbeid av fasilitetene i tunnelen. Her fant de ut at hjulene hadde blitt slitt ned i løpet av årene. Da de var på utkikk etter en erstatning, fant byadministrasjonen det de lette etter hos Blickle.
Utfordringen
De var ute etter «de beste hjulene for rulletrappene i det nasjonale minnesmerket Maastunnelen». 3500 løpehjul og kjedehjul var nødvendig for at rulletrappene skulle fungere optimalt. En skreddersydd løsning var den eneste muligheten på grunn av de store hjuldiametrene og at hjulene måtte ha ulik tykkelse. Den største utfordringen: hjulene måtte passe på den eksisterende akselen i trinnkjeden. For å sikre lang levetid tillot oppdragsgiveren svært lite spillerom i hjulet. Blickle ble kontaktet som en del av byadministrasjonens søken etter en passende partner.
Vår løsning
Etter å ha analysert kravene i detalj, designet Blickles eksperter en prototype og kjørte den gjennom en rekke krevende tester. Hjulene måtte både være støtbestandige og bestandige mot vann, olje, salt, fett og avfetting. De måtte også ha nok friksjonsbestandighet til å unngå å glippe på metallbåndet samtidig som de måtte tåle temperaturer fra minus fem til pluss 40 grader. Spesifikasjonene krevde også at hjulene måtte være selvslukkende i tilfelle brann og bruke termoplastiske materialer som oppfyller brukerens brannsikkerhetskrav. Resultatet av disse testene og nytte-/kostnadsanalysen, overbeviste til slutt beslutningstakerne i Rotterdam om å gi kontrakten til Blickle.
Resultatet
Blickle utviklet løpehjul med en diameter på 180 x 30 mm og kjedehjul med en diameter på 180 x 40 mm. Disse ga kunden en rekke fordeler. De kraftige hjulene bruker en flammehemmende og glassfiberforsterket nylon 6-bane med en hardhet på 80 Shord D. Presisjonsproduserte felger sørger for enestående konsentrisitet. Slitesterke, koniske vinkel kulelager medfølger for å sikre en levetid på mer enn 25 år. De indre og ytre ringene på de koniske kulelagrene er symmetriske, noe som gjør at løpehjulene er stillegående og jevne. Ringene på vinkel kulelagrene som brukes for kjedehjulene er asymmetriske for enestående radial og aksial belastningskapasitet. Hjulene slukker seg selv innen 30 sekunder, ulmer i opptil 60 sekunder og produserer ikke brennende materiale. Lagrene bruker spesialdeksler for å unngå tilskitning.
Teknisk informasjon og fordeler – SPO 180x30/20-14K – 959895 og SPO 180x40/20-30SK – 959896
- Slitesterk, glassfiberforsterket nylon 6-bane.
- Spesialdeksler for lagerenhetene for å holde vedlikeholdet på et minimum.
- Spesielle kulelager for enestående radial og aksial belastningskapasitet.
- Langvarig løsning for kunden.