Belastningskapasitet
Belastning på hjul
Dynamisk belastningskapasitet
Den oppførte belastningskapasiteten for et hjul er belastningskapasiteten som hjulet kunne tåle da det ble testet på en roterende testbenk i henhold til DIN EN 12527–12533 (ISO 22878–22884).
For å fastslå belastningskapasiteten som et hjul må ha, er det viktig å vite egenvekten til transportutstyret, maksimum lastevekt og antall hjul. Ved bruk av fire eller flere hjul, kan belastningen på hvert enkelt hjul variere. Den nødvendige belastningskapasiteten beregnes som følger:
T = nødvendig belastningskapasitet per hjul
E = transportutstyrets egenvekt
Z = maksimum lastevekt
n = antall hjul
S = sikkerhetsfaktor
Hjul med kulelagre kan håndtere hastigheter over 4 km/t med redusert belastningskapasitet.
Anbefalte sikkerhetsfaktorer for ulike bruksområder
Sikkerhetsfaktoren S brukes til å ta høyde for
avvik fra standard bruksforhold (glatt overflate,
ganghastighet på 4 km/t, jevn lastfordeling, kjøring
rett fremover, omgivelsestemperatur på mellom
15 °C og 28 °C). Sikkerhetsfaktoren påvirkes av
bevegelseshastigheten og forholdet mellom hjul-Ø
og hinderhøyden. Det er fire ulike kategorier (se
tabell).
Sikkerhetsfaktorer tar ikke baneslitasje med i
beregningen.
Transport | Miljø | Hinderhøyde | Sikkerhetsfaktor | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
manuell | innendørs | < 5 % av hjul-Ø |
1,0–1,5 |
||||
![]() |
manuell | utendørs | > 5 % av hjul-Ø | 1,5–2,2 | ||||
![]() |
motorisert | innendørs | < 5 % av hjul-Ø | 1,4–2,0 | ||||
![]() |
motorisert | utendørs | > 5 % av hjul-Ø | 2,0–3,0 |
Statisk belastningskapasitet
Hvis et hjul hovedsakelig eksponeres for statisk belastning, testes den statiske belastningskapasiteten i henhold til ISO 22878. Ett av kriteriene som denne testen ser på, er i hvor stor utstrekning banen utflates etter en spesifikk periode. Informasjon om statisk belastningskapasitet for produktene våre er tilgjengelig i produktdatabladene. Du kan kontakte oss direkte for å be om dem, eller laste dem ned fra den aktuelle produktdetaljsiden.