Utfordringer og muligheter
Tre spørsmål til Manuel Kraibühler, Blickles nye CSO
Manuel, som Chief Sales Officer (CSO) har du vært Blickles overordnede salgssjef siden begynnelsen av 2024. Hva er egentlig dine oppgaver?
Manuel Kraibühler: Som CSO er jeg ansvarlig for alle globale salgsaktiviteter i Blickle. Dette inkluderer ledelse av rundt 300 salgsansatte i Rosenfeld og i våre mer enn 20 utenlandske datterselskaper på fem kontinenter. Min hovedoppgave er å utvikle og implementere den globale salgsstrategien og de tilhørende markedsføringstiltakene sammen med ledelsen. Vi setter salgs- og markedsføringsmål, identifiserer nye markedsmuligheter og koordinerer de globale aktivitetene for å skape ytterligere vekst.
Det er for tiden en rekke globale utfordringer i et økonomisk landskap som er i stadig endring. Hvordan påvirkes Blickle av dette?
Manuel Kraibühler: Vi står også overfor usikkerhetsmomenter som handelskonflikter og politiske spenninger som kan påvirke virksomheten vår. For å være uavhengige av dette, er vi avhengige av fleksibilitet og tilpasningsevne. Tre strategiske tilnærminger er spesielt viktige for oss: geografisk og produktmessig diversifisering samt investeringer i teknologi og innovasjon. Geografisk diversifisering gjør det mulig for oss å spre vår tilstedeværelse på mange markeder for å minimere risikoen forbundet med avhengighet av ett marked eller én region. Vi oppnår dette ved å gå inn i nye markeder som Japan eller Colombia. I tillegg har vi en svært bred produktportefølje som brukes i et bredt spekter av bransjer - fra intralogistikk og transportbåndteknologi til maskinteknikk. Denne diversifiseringen på produktnivå gjør oss mindre sårbare for svingninger i enkeltbransjer. Samtidig fortsetter vi å investere tungt i teknologi og innovasjon, særlig innen digitalisering og automatisering i produksjonsmiljøet og i salgsprosessene.
Blickle er allerede etablert som en global markedsleder. Likevel, hvor ser du ytterligere potensial for vekst og innovasjon i årene som kommer?
Manuel Kraibühler: Det er sant at vi allerede har en ledende posisjon på det globale markedet, men det betyr på ingen måte at vi hviler på laurbærene. Tvert imot - vi ser på dette som en motivasjon til å bevise oss selv overfor kundene våre hver dag. Jeg ser faktisk enorme muligheter i årene som kommer. Vår største utfordring og samtidig mulighet er å fullføre transformasjonen fra et europeisk til et globalt selskap. Jeg ser et vekstpotensial særlig i Nord-Amerika og Asia, i tillegg til utvidelsen av de europeiske markedene. Disse markedene er av avgjørende betydning for vår fremtidige ekspansjon, og vi planlegger å øke vår tilstedeværelse i disse regionene betydelig med produkter «Made in Germany». Et annet viktig aspekt ved vår fremtidige retning er utviklingen av digitalisering. Her spiller bruken av kunstig intelligens en viktig rolle. Dette har imidlertid ingen innvirkning på den personlige kontakten med kundene våre, som fortsatt er en prioritet for oss som et familiedrevet selskap. Takket være vårt globale salgsnettverk kan vi tilby kundene våre en kontaktperson over hele verden som kan gi kyndig støtte ved valg av riktig hjul eller trinse.
Tusen takk for intervjuet, herr Kraibühler, og lykke til i rollen som CSO!