Hjullagertyper

Glidelager. Rullelager. Kulelager.

Glidelager
Rullelager
Kulelager
Sentralt kulelager (C) med trådbeskyttelse
Kulelager-CC
Kulelager-C-kulelagertetning
Kulelager-CC-kulelagertetning
Pendelrullelager

Glidelager
(«G» i artikkelnr)

Rullelager
(«R» i artikkelnr.)

Kulelager
(«K» i artikkelnr.)

Sentralt kulelager (C) med kulelagerdeksel
(«KA» eller «KF» i artikkelnr.)

To sentral kulelagre (CC) med trådbeskyttelse
(«KA» eller «KF» i artikkelnr.)

Sentralt kulelager (C) med trådbeskyttelse og ekstra lagertetning
(«KAD» eller «KFD» i artikkelnr.)

To sentrale kulelagre (CC) med trådbeskyttelse og ekstra lagertetning
(«KAD» eller «KFD» i artikkelnr.)

 

Sfærisk rullelager
(«PR» i artikkelnr.)

 

Glidelager er et enkelt og vedlikeholdsfritt hjullager. Glidelager brukes hovedsaklig i hjul for lett belastning og på utstyr som kun flyttes av og til.
Støpejernshjul med glidelager må smøres med fett regelmessig.

Rullelageret er et robust, holdbart og i hovedsak vedlikeholdsfritt hjullager som kan installeres på liten plass. Rullelagre (også kalt nålelager) har en liten radial lagersetedybde og brukes hovedsakelig til hjul for transportutstyr. Rullelageret består av stålhjul i en plast- eller stålramme. Disse hjulene ruller mellom akselen og hjulnavet. Rotasjonen rundt aksen gir rullende friksjon i stedet for dynamisk friksjon. Dette holder rullemotstanden for hjulet relativt lavt, selv ved tunge belastninger. Rullelagre smøres med langtidsfett og er vedlikeholdsfrie under normale bruksforhold. Rustfrie varianter av rullelagre er også tilgjengelig (-XR i artikkelnr.).

Hjullageret med konisk rullelager (også kalt et presisjonskulelager) tilfredsstiller høye standarder når det gjelder belastningskapasitet, rulleegenskaper (selv ved høye hastigheter) og mot miljøfaktorer. Koniske rullelagre har det laveste nivået av lagersetedybde, og brukes hovedsakelig i teknisk krevende transportvognhjul og hjul for tung belastning. Et deksel gir beskyttelse mot støv (ikke-slipende pakning, også kalt et Z-lager). Kulelagre kan monteres med én eller to pakningsskiver (slipende pakning, også kalt RS- eller 2RS-lager) for spesielle krav. Hjullagre med kulelagre forseglet på begge sider (2RS) må ikke smøres. Dette er for å unngå skade på kulelageret. Koniske rullelagre smøres med langtidsfett og er vedlikeholdsfrie under normale bruksforhold. To kulelagre er montert i navet som standard. En avstandshylse brukes til å opprettholde avstanden mellom den indre kuleskålen i kulelageret. Dette betyr at hjulet kan spennes fast aksialt på en bøyle (unntak: hjul til jekketraller). I tillegg til standardversjonen finnes kulelagre også i en korrosjonsbestandig variant (-XK i artikkelnr.), en variant smurt med varmebestandig spesialfett (-HK eller -HXK (korrosjonsbestandig) i artikkelnr.) eller som et varmebestandig kulelager (varmebestandig lager, -IK i artikkelnr.). Varmebestandige kulelagre er egnet for bruk i temperaturer mellom -30 °C og +300 °C med redusert belastningskapasitet.

Et sentralt kulelager gir ekstremt presis og smidig bruk, og god tetning. Disse lagrene brukes primært til syntetiske hjul som støtter lave belastninger, og til styrehjul. Kulelageret er innkapslet i felgen. Det sentrale kulelageret har to pakningsskiver (slipende pakning, såkalte 2RS-lagre) som standard. Kulelagre smøres med langtidsfett og er vedlikeholdsfrie under normale bruksforhold. Det ekstra syntetiske kulelagerdekselet gir beskyttelse for både hjulnavet og banen. Når hjulet er montert i svingbare og faste bøyler, kreves ingen flensforinger, i motsetning til for konvensjonelle hjullagre med kulelagre som er presset inn.

Hjullageret med to sentrale kulelagre gir et høyt nivå av presisjon og smidig rulleytelse. Det utgjør også en effektiv pakning ved krevende belastningskapasitetsbehov. Låsesystemet brukes til å innkapsle kulelagrene i felgen. De sentrale kulelagrene har to pakningsskiver (slipende pakning, såkalte 2RS-lagre) som standard. Kulelagrene smøres med langtidsfett og er vedlikeholdsfrie under normale bruksforhold. Det ekstra syntetiske kulelagerdekselet gir beskyttelse for både hjulnavet og banen. Når hjulet er montert i svingbare og faste bøyler, kreves ingen flensforinger, i motsetning til for konvensjonelle hjullagre med kulelagre som er presset inn.

Ekstra tetning kan fås for kulelagre som brukes i svært korroderende våtområder. En kombinasjon av pakningsskiver (slipende pakning, såkalt 2RS-lager), spaltepakning og ekstra slipende pakning gir kulelageret optimal beskyttelse mot vannsprut og skitt. Hjul med en ekstra kulelagerpakning er egnet for maskinvask. Den slipende pakningen øker rullemotstanden noe.
Kulelagre smøres med langtidsfett og er vedlikeholdsfrie ved normale bruksforhold.
Det ekstra syntetiske kulelagerdekselet gir beskyttelse for både hjulnavet og banen. Når hjulet er montert i svingbare og faste bøyler, kreves ingen flensforinger, i motsetning til for vanlige hjullagre med kulelagre som er innpresset. Kulelagerdekslet (-HKA, -XKA eller -XKF i artikkelnr.) har ikke den ekstra gummitetningsringen som varianten med kulelagerpakning. -XKA-varianten er også egnet for maskinvask på grunn av det korrosjonsbestandige kulelageret.

Ekstra tetning kan fås for kulelagre som brukes i svært korroderende våtområder. En kombinasjon av pakningsskiver (slipende pakning, såkalt 2RS-lager), spaltepakning og ekstra slipende pakning gir kulelagrene optimal beskyttelse mot vannsprut og skitt. Hjul med en ekstra kulelagerpakning er egnet for maskinvask. Den slipende pakningen øker rullemotstanden noe. Kulelagre smøres med langtidsfett og er vedlikeholdsfrie ved normale bruksforhold.
Det ekstra syntetiske kulelagerdekselet gir beskyttelse for både hjulnavet og banen. Når hjulet er montert i svingbare og faste bøyler, kreves ingen flensforinger, i motsetning til for konvensjonelle hjullagre med kulelagre som er presset inn. Varianter med kulelagerdekslet (-HKA, -XKA eller -XKF i artikkelnr.) har ikke den ekstra gummitetningsringen som varianten med kulelagerpakning har. -XKA-varianten er også egnet for maskinvask på grunn av det korrosjonsbestandige kulelageret.

Pendelrullelagre har to rader med hjul for å øke kontaktflaten for de rullende elementene og oppnå ekstremt høy belastningskapasitet samtidig som dimensjonene er relativt små.
Pendelrullelagre muliggjør vinkeljustering slik at man kan hindre at akselen bøyes. Den ekstremt høye belastningskapasiteten gir enestående rullekomfort. Pendelrullelagre brukes derfor i hjul for tung belastning, med fokus på anleggsteknikk (treskiftsdrift). To pendelrullelagre er installert i navet som standard. En avstandshylse brukes til å opprettholde avstanden mellom de indre kuleskålene i pendelrullelageret. Dette betyr at hjulet kan klemmes på en bøyle.
Pendelrullelagre er vanligvis ikke forseglet. En spesialpakning er tilgjengelig for pendelrullelagre på forespørsel.