Produktoverensstemmelse

Her finner du oppdatert informasjon om retningslinjer og standarder relatert til produktsikkerhetskrav og tekniske krav til markedstilgang.

ATEX

ATEX-direktivene i EU omfatter produktdirektiv 2014/34/EU og brukerdirektiv 1999/92/EF. De beskriver reglene for sirkulering av produkter som brukes i potensielt eksplosive atmosfærer. Navnet ATEX er utledet fra den franske forkortelsen for ATmosphère EXplosible (eksplosiv atmosfære).

Mer om ATEX-direktivene

ATEX-direktivet ble opprinnelig publisert som direktiv 94/9/EF i 1994. I det nye rammeverket for lovgivning ble ATEX-direktiv 94/9/EF erstattet med 2014/34/EU. Direktivet harmoniserer de forskjellige kravene innen EU, og har som mål å sikre et ensartet sikkerhetsnivå og fjerne handelsbarrierer.

Retningslinjene dekker personlig beskyttelse og regulerer grunnleggende helse- og sikkerhetskrav samt minimumsregulering. Dette inkluderer forskriften som erklærer at potensielle antenningskilder som kan forårsake eksplosjon, må utelukkes.

Hjul er bare indirekte berørt av ATEX-direktivet. De er ikke apparater eller beskyttelsessystemer i seg selv, men er komponenter som brukes til forskjellige tekniske bruksområder, og er ikke spesifikt produsert for apparater og beskyttelsessystemer. Bestemmelsen av overensstemmelse finner sted under vurderingen av hele produktet. Derfor må enhetsprodusenten sikre at hele produktet er i overensstemmelse med ATEX-direktivet.

Blickle Räder+Rollen GmbH u. Co. KG, som produsent av hjul, kan bare bidra til overensstemmelse med direktiv ved å anbefale elektrisk ledende eller antistatiske hjul. Unntak er hjul laget av stål eller støpejern, som kan forårsake gnister ved kollisjon eller på grunn av undergulv.

Dodd-Frank-loven

Den amerikanske Dodd-Frank-loven krever at selskaper notert i USA avslører bruken av «konfliktmineraler» i produktene sine. Dette kan også berøre tyske selskaper som er leverandører til selskaper notert i USA.

Mer om Dodd-Frank-loven

Den amerikanske Dodd-Frank-loven har vært juridisk bindende siden juli 2010. Denne loven gjelder bare for selskaper notert av SEC (den amerikanske verdipapirkommisjonen).

Avsnitt 1502 i Dodd-Frank-loven skal sikre at visse materialer, som tantal, wolfram, tinn eller gull, de såkalte «konfliktmaterialene», ikke kommer fra Kongo og nabolandene på grunn av borgerkrigen som finner sted der.

Kravene i loven gjelder hele leveransekjeden, men har ingen umiddelbar effekt utenfor USA.

Europa har ikke noe sammenlignbart direktiv eller stoffbegrensning, så de problematiske produktene eller råmaterialene kan fortsatt lovlig importeres og legges ut på det indre markedet.

Som et ansvarlig selskap har vi likevel gjennomført nødvendige tiltak for å finne ut om produktene som sendes til deg, inneholder råmateriale fra Kongo og nabolandene. Vi oppfyller denne forpliktelsen hver gang vi leverer et produkt til deg.

Basert på en løpende dialog med leverandørene våre, har vi foreløpig ingen legitim grunn til å tro at råmaterialene som brukes i produktene våre, kan komme fra det nevnte konfliktområdet. Vi erklærer selskapet vårt som «konfliktfritt» i henhold til Dodd-Frank-loven.

PAH

Mange polyaromatiske hydrokarboner (PAH-er) svært betydelige miljøforurensere på grunn av persistens og giftighet. Derfor er bruken av polyaromatiske hydrokarboner (PAH-er) begrenset i tillegg XVII i REACh-forskrift nr. 1272/2013.

Mer om PAH-er

6. desember 2013 ble den eksisterende reguleringen av polyaromatiske hydrokarboner (PAH-er) i tillegg XVII av REACh-forskrift 1907/2006 utvidet. Fra 27. desember 2015 er PAH-innhold i gummi- og plastartikler som utsettes for langvarig hud- eller munnkontakt begrenset til 1 mg/kg per PAH.

Videre er PAH-grensene i GS-spesifikasjonen fra produktsikkerhetskommiteens AfPS GS 2014: 01 PAK også strammet til.

Fordi produktene våre (hjul og trinser) ikke tilhører kategorien av komponenter som har overskuelig langvarig eller gjentakende hudkontakt under bruk, er ikke produktene våre (hjul og trinser) berørt av de ovennevnte bestemmelsene.

Men vi kan tilby gummihjul som oppfyller de ovennevnte begrensningene på forespørsel. Tilsvarende bekreftelse fra leverandøren av gummimateriale samt testresultatene fra et uavhengig institutt bestilt av oss, er tilgjengelig.

POP

Persistente organiske miljøgifter (POP-er) utgjør et globalt problem som bare kan reguleres internasjonalt. For å få bukt med truslene mot mennesker og miljø som POP-ene utgjør, har man gjennom tidene inngått forskjellige miljøavtaler.

Mer om POP-er

Persistente organiske miljøgifter (POP-er) er organiske kjemikalier som har spesifikke egenskaper:
• Persistens over en lang periode
• Potensial for langdistansetransport
• Akkumulering i næringskjeden
• Giftig for mennesker og dyr

29. april 2004 fastsatte forskrift (EF) nr. 850/2004 detaljerte krav for produksjon, sirkulering, bruk og utslipp av POP-er for medlemslandene i EU. Målet med forskriften, i tråd med forsiktighetsprinsippet, er å beskytte menneskers helse og miljøet mot POP-er.

Vi bekrefter herved at vi overholder kravene i forskriften og at produktene våre er fri for persistente organiske miljøgifter (POP-er, i henhold til forskrift (EF) nr. 850/2004, tillegg I).

REACh

REACh står for Registration, Evaluation, Authorization and Restriction of Chemicals (Registrering, vurdering, godkjenning og begrensning av kjemikalier). Det er et EU-kjemikalieregelverk som trådte i kraft 1. juni 2007.

Mer om REACh

REACh-forskrift (EF) nr. 1907/2006 introduserte en omfattende omstrukturering av policyen for kjemikalier. REACh harmoniserte i bunn og grunn lover om kjemikalier. Målet er å beskytte mennesker og miljøet og å samle all informasjon om kjemiske stoffer i Europa sentralt.

For første gang omfatter en lov om kjemikalier stoffer i produserte artikler. Som produsent er derfor Blickle Räder + Rollen GmbH & Co. KG forpliktet til å informere brukere hvis stoffer av stor bekymring (SVHC) er inkludert i produktene våre.

Etter ikrafttredelsen av REACh-forskriften i juni 2007, begynte vi å regelmessig teste produktutvalget for SVHC-er. Hvis et stoff på SVHC-kandidatlisten er inkludert i ett av produktene våre i en grad på over 0,1 % etter masse, vil vi umiddelbart overholde informasjonsplikten i henhold til avsnitt 33 i REACh-forskriften.

Følgende artikler inneholder et stoff på SVHC-kandidatlisten med > 0,1 % etter masse:

• oktametylsyklotetrasiloksan (D4) (CAS No. 556-67-2)
• dekametylsyklopentasiloksan (D5) (CAS No. 541-02-6)
• dodekametylsyklotetrasiloksan (D6) (CAS No. 540-97-6)

Lenke til oppdatert SVHC-kandidatliste: https://echa.europa.eu/candidate-list-table

RoHS

Giftige og miljøfarlige stoffer i elektronikk samles opp i den naturlige livssyklusen. RoHS-direktivene har til hensikt å forby disse stoffene i produkter. RoHS (Restriction of Hazardous Substances – begrensning av bruk av farlige stoffer)-direktivet er et EU-direktiv med benevnelsen 2011/65/EU, datert 8. juni 2011.

Mer om RoHS

Tittelen på RoHS-direktivet er «Directive 2011/65/EU of the European Parliament and of the Council of 8 June 2011 on the restriction of the use of certain hazardous substances in electrical and electronic equipment». På norsk: «Direktiv om begrensninger i bruk av visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk utstyr».

Dette EU-direktivet ble implementert i nasjonal lov med utgivelsen av «Ordinance on the Restriction of Hazardous Substances in Electrical and Electronic Equipment» (ElektroStoffV) 9. mai 2013.

4. juni 2015 ble det i det delegerte direktivet 2015/863/EU lagt til fire stoffer til i listen over farlige stoffer.

Produktene fra Blickle Räder + Rollen GmbH & Co. KG er ikke elektriske eller elektroniske enheter. Derfor gjelder ikke denne forskriften for våre produkter.

Men fordi hjulene våre også er montert på elektrisk eller elektronisk utstyr, bruker vi ikke materialer i produktene som overskrider grensene for stoffene oppført i tillegg II. Vi kan derfor bekrefte overensstemmelse med RoHS.